TINGGALKAN LINK BLOG KORANG NANTI AKU FOLLOW

Monday 6 August 2012

Rasepi Almond London yang best

Hari ni dari jam 12 petang sampai lah jam 5 petang baru saya dapat siapkan Almond London , rasepi dia mama saya yang buat saya cuma bantu je . Tu pun boleh siapkan tujuh balang je , mana tak nye oven kecil je . tapi rasepi my mum is the best ever . sebab dia ada campur bahan bahan lain jugak .




Bahan-bahan 

250 gm mentega
125 gm gula halus
1 biji telur
1 tsp esen vanila
1/2 cawan susu pekat manis
200 gm tepung jagung
300 gm tepung gandum
2 sudu tepung beras
1 tsp baking powder
1 paket kecil biskut tiger (dikisar)
50 gm corn flakes (dikisar)
200 gm badam ( digoreng tanpa minyak )
50 gm badam cincang
70 gm coklat

Cara-cara

1. pukul mentega dengan gula hingga kembang
2. masukkan telur , esen vanilla , susu dan dipukul lagi 
3. ayak tepung jagung , tepung beras , baking powder , biskut tiger , corn flakes bersama adunan tadi            
4. masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh 
5. bentukkan doh menjadi lonjong/bulat & masukkan badam ke dalamnya
6. sapukan mentega pada dulang dan letakkan doh di atas dulang tersebut
7. bakar pada suhu 200c'd selama 20 minit
8. cairkan coklat masak
9. celup biskut kedalam coklat masak dan letak ke dalam mangkuk kertas
10 . taburkan badam cincang dan tunggu sehingga coklat beku .



*senang bukan ? so boleh la cuba di rumah . kalau malas boleh buat tempahan dengan saya satu balang rm 30 = 57 biji Almond London kepada jijie 0176671567

No comments:

Post a Comment