TINGGALKAN LINK BLOG KORANG NANTI AKU FOLLOW

Wednesday 8 August 2012

Burger Bakar

Acara bbq pada bulan Ramadhan berjalan juga , ingat tahun ni dah tak buat bbq dah . Kalau tidak setiap tahun saya dengan kawan buat bbq . Walaupun perut dah penuh berbuka tadi tak bermakna kami tak makan banyak . Petang tadi lepas Ajmal semua balik dari "sekolah" ( form 6 okay ) kitorang terus pergi NSK untuk beli barang bajet yang diperuntukkan lebih kurang RM10 seorang . Mana tak kembungnya perut yang join 6 orang x RM10 = RM 60 . Gila tak gila banyak kot kitorang beli .



Kalau tahun sebelum ni ramai lah jugak join tapi bajet RM 5 je seorang . Tak tahu la kenapa tahun ni selera lebih sikit nak makan macam macam . Lagipun bukan habis semua makanan banyak lagi yang lebih , so buat balik lah sikit sorang . Duit tu pun kitorang dapat beli air gas x5 besar , hot dog x4 , crab stick x2 , bebola ayam x2 paket kecil , bebola ketam sepeket besar dan ayam seekor je . banyak tak banyak ? haha .

Dah balik rumah tak puas lagi tu , saya g kedai jap beli daging kisar nak buat patty burger . haha . memang kembung perut lah kan . so saya share sikit la rasepi dia mana lah tahu korang nak buat bbq nak try bakar burger buatan sendiri ke . Tapi tadi kawan kawan saya semua cakap sedap je tak komen banyak pun sumbat jugak kat mulut dorang tapi tak tahu la ikhlas ke tak atau sekadar ambil hati je kan . Hmm ,Tak kisah la , bagi saya sedap ape , yelah hasil tangan sendiri pulakk . Nanti korang buat kat rumah okay .


Burger GG ( GilaGila )

Bahan-bahan

500gn daging lembu
2 sudu besar bawang besar yang dicincang
3/4 sudu bawang putih yang dicincang
1/2 sudu besar lada hitam yang dikisar
1 sudu mustard
3/4 cawan serbuk roti atau serbuk biskut
1 biji telur
3/4 sudu besar rempah ratus
garam secukup rasa

Cara membuat

1. Campurkan semua bahan bahan dan gaul sehingga sebati
2. Bentukkan daging seperti daging burger
3. Panaskan kuali leper dan masakkan daging burger tersebut .

So dah boleh cuba kat rumah kan . Kalau tadi sebelum saya bakar kat jaring saya masak dulu kat rumah sikit so sampai kat pot bbq dah nampak la bentuk daging burger takde la nampak hancus lagi kannn . Good Luck !

No comments:

Post a Comment